X
TA STRONA UŻYWA COOKIE. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz zablokować pliki cookie w przeglądarce. Pliki cookie są wykorzystywane przez reklamodawców oraz do celów statystycznych.

Ford 1.0 l EcoBoost nagrodzony

2012-06-13
Strona główna -> Ford -> C-Max -> 2 (2010-dziś)

Fordowska jednostka 1.0 l EcoBoost

“International Engine of the Year”. Mały, mocny silnik – uznany za znakomity.

nowy silnik opracowany przez Ford Motor Company, 1.0 l EcoBoost, zaczynający swoją karierę pod maską europejskiego Forda Focus, otrzymał dzisiaj tytuł “International Engine of the Year” za rok 2012.

Mały, ale zaawansowany technicznie 3-cylindrowy silnik otrzymał także dwie inne nagrody kwartalnika Engine Technology International przyznawane na podstawie głosów oddanych przez 76 dziennikarzy z 35 krajów świata. Fordowskiemu silnikowi przypadły tytuły „Najlepszy nowy silnik” oraz „Najlepszy silnik poniżej 1,0 l”.

Ford po raz pierwszy zwyciężył w konkursie “International Engine of the Year” przeprowadzanym od 13 lat. W historii tego konkursu jeszcze żaden silnik nie zdobył tylu punktów, co fordowski 1.0 l EcoBoost.
 
- Przystępując do konstruowania tego silnika, ustawiliśmy poprzeczkę niezwykle wysoko – mówi Joe Bakaj, wiceprezes Forda odpowiedzialny za światowy program jednostek napędowych.- Chcieliśmy uzyskać zaskakująco niskie zużycie paliwa, nadspodziewanie dobre osiągi, cichą pracę i techniczną dojrzałość, a wszystko to w małym, 3-cylindrowym silniku.

 - Cały nasz zespół podszedł do tego pozornie nieosiągalnego celu proponując wiele wspaniałych, innowacyjnych rozwiązań – dodaje Joe Bakaj. – W rezultacie otrzymaliśmy silnik, który zmienia kryteria oceny silników benzynowych w skali całego świata.

Ten niesamowity silnik całkowicie zasłużył na zwycięstwo – twierdzi Dean Slavnich, przewodniczący konkursu i wydawca magazynu „Engine Technology International“.

Silnik, który jest tak mały, że można go postawić na kartce papieru formatu A4, został zaprojektowany w ośrodkach badawczo-rozwojowych Forda w Dunton w Wielkiej Brytanii oraz w Merkenich w Niemczech. Silnik jest produkowany w zakładach Forda Craiova w Rumunii i w niemieckiej Kolonii.

Silnik 1.0 l EcoBoost używa turbosprężarki o małym momencie bezwładności, co pozwala na szybką reakcję na naciśnięcie pedału przyspieszenia nawet przy niskich obrotach silnika, dzięki czemu turbosprężarka może dodawać silnikowi mocy w całym zakresie jego prędkości obrotowych, sama obracając się z prędkościami dochodzącymi do 248 000 obr/min.

Spośród innowacji wprowadzonych w silniku 1.0 l EcoBoost warto wymienić:

  • Kolektor wylotowy zintegrowany z odlewem głowicy silnika, co obniża temperaturę gazów wylotowych, pozwalając na optymalizację składu mieszanki w szerszym zakresie prędkości obrotowych.
  • Unikalny kształt żeliwnego bloku umożliwiający szybsze rozgrzewanie silnika, niż w przypadku konwencjonalnych bloków wykonanych z aluminium, w rezultacie obniżono o 50% ilość energii potrzebnej do osiągnięcia temperatury roboczej przez silnik, co z kolei przekłada się na niższe zużycie paliwa.
  • Dwa paski zębate pracujące w kąpieli olejowej wyciszają silnik i podwyższają jego sprawność.
  • Zmiana konfiguracji silnika z celowym niewyrównoważeniem koła zamachowego i koła pasowego, zamiast dodawania osobnych, wałków wyrównoważających, wymagających dodatkowej energii do ich napędu.
« < 1 2 > »

Komentarze