X
TA STRONA UŻYWA COOKIE. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz zablokować pliki cookie w przeglądarce. Pliki cookie są wykorzystywane przez reklamodawców oraz do celów statystycznych.

Fiat 500L - dwa nowe silniki

2013-02-20
Strona główna -> Fiat -> 500L

Technologia i wydajność bez rezygnacji z osiągów. W najnowszej wersji Turbo 105 KM, wielokrotnie nagradzany silnik 0.9 TwinAir charakteryzuje się niezwykłym temperamentem i niskim zużyciem paliwa. Nowa jednostka napędowa z rodziny silników TwinAir łączy koncepcję downsizingu (zmniejszenia pojemności skokowej i masy) z wyszukanymi technologiami, takimi jak zastosowanie wysokowydajnej turbosprężarki, integracja kolektora wydechowego w głowicy cylindrów oraz nowy system sterowania zaworami dolotowymi MultiAir2.

Dzięki specjalnemu profilowi krzywki napędzającej zawory dolotowe, druga generacja MultiAir optymalizuje wydajność termodynamiczną silnika poprzez modulację wewnętrznej (tzw. internal EGR) recyrkulacji spalin wydechowych w komorze  spalania.

Zintegrowanie kolektora wydechowego z głowicą cylindrów przyczynia się do obniżenia temperatury spalin (które chłodzone są bezpośrednio przez układ chłodzenia silnika). Ma to pozytywny wpływ na zużycie paliwa, szczególnie w trudniejszych warunkach jazdy, ponieważ optymalizuje się wówczas jednorodność mieszanki, uzyskując w potrzebnych warunkach ograniczenie  maksymalnej temperatury spalin w celu zachowania prawidłowych warunków pracy turbosprężarki. Poza tym, w fazie nagrzewania silnika można wykorzystać ciepło ze spalanych gazów, które w przeciwnym razie, zostałoby oddane na zewnątrz. W ten sposób, skraca się przemiana termiczna i zwiększa czas, w którym silnik pracuje w optymalnej temperaturze, uzyskując w ten sposób wyjątkowo korzystne zużycie paliwa i emisji CO2.

Silnik benzynowy 0.9 TwinAir Turbo połączony z 6- stopniową, manualną skrzynią biegów C514, dostarcza 105 KM przy 5.500 obrotach/min. i osiąga maksymalny moment obrotowy równy 145 Nm przy 2.000 obrotów/min. (80% maksymalnego momentu obrotowego dostępne jest już przy 1.700 obrotach).

Tryb ECO. Tak, jak w innych samochodach Fiat Group Automobiles, w których montowany jest silnik Turbo TwinAir, również w nowym Fiacie 500L dostępny jest tryb pracy “ECO”: po jego włączeniu maksymalny moment obrotowy jest ograniczony do 120 Nm, a moc do 98 KM, umożliwiając w ten sposób jednostce napędowej działanie w zakresie maksymalnej wydajności i w konsekwencji  zmniejszenie zużycia paliwa. Poza tym, w wyposażeniu seryjnym występuje system Start&Stop.
Silnik TwinAir jest „perełką" konstrukcyjną również z uwagi na poziom komfortu zapewnianego przez przeciwbieżny wałek wyrównoważający oraz dwumasowe koło zamachowe, co pozwala ograniczyć wibracje oraz zoptymalizować dźwięk pracy. Szczególną uwagę zwrócono także na poprawę wygłuszenia i jakość materiałów wygłuszających, mających na celu obniżenie hałasów odczuwalnych w kabinie pasażerskiej i wyeliminowanie niepożądanych drgań.

 

źródło: Fiat

« < 1 2 3 4 > »

Komentarze