X
TA STRONA UŻYWA COOKIE. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz zablokować pliki cookie w przeglądarce. Pliki cookie są wykorzystywane przez reklamodawców oraz do celów statystycznych.

Fabryka, która zmienia się, by tworzyć nową przyszłość

4,40 zł
4,75 zł
4,19 zł
1,92 zł
2013-05-24
Strona główna -> Renault -> Espace -> 5 (2012-dziś)

Fabryka, która zmienia się, by tworzyć nową przyszłość

Wydajność zakładów produkcyjnych jest kluczowym elementem planu strategicznego Grupy Renault,

który przewiduje między innymi rozbudowę narzędzi technologicznych. Renault ogłosiło właśnie zamiar modernizacji zakładu w Douai, której celem będzie stworzenie jednej linii do produkcji 5 rodzajów nadwozia, z zachowaniem najwyższej wydajności. Inwestycja szacowana jest na 420 milionów euro.

Produkcja następców modeli Renault Espace i Laguna (kombi i sedan) oraz Scénic (wersja krótka i długa), która rozpocznie się w 2014 r., stanowi dla fabryki poważne wyzwanie. Według słów Thierry’ego Bolloré, dyrektora ds. produkcji i logistyki Grupy Renault, z jednej strony chodzi o przygotowanie fabryki do otwarcia na nowy segment samochodów z najwyższej półki, a z drugiej - do produkcji niespotykanej dotąd różnorodności modeli. Pozwoli to na uniezależnienie się od wahań na rynku, a więc uczyni zakład bardziej wydajnym.

Fabryka w Douai przygotowuje się również do wdrożenia produkcji na jednej linii. Ten element strategii Renault staje się standardem we wszystkich zakładach Grupy w Europie (Francji, Hiszpanii, Słowenii). Pozwala on na lepsze dostosowanie się do wahań popytu, zwiększenie możliwości reagowania oraz wprowadzenie większej elastyczności i usprawnienie zarządzania różnorodnością produkcji. Zdolność produkcyjna fabryki w Douai została zredukowana w celu dostosowania do strukturalnego spadku na rynku, ale faktycznie planowana produkcja będzie wyższa od dzisiejszej.

Zarządzanie produkcją samochodów z różnych segmentów stało się możliwe dzięki pracy działu inżynierii, który dokonał standaryzacji niektórych elementów konstrukcyjnych w tej samej rodzinie samochodów Renault i Nissan. Nowa strategia stopniowo będzie obejmowała kolejne modele. Z punktu widzenia technologicznego przekłada się ona na te same sekwencje operacji montażu.

Wyzwanie technologiczne i wyzwanie dla personelu. Prace technologiczne mające dostosować fabrykę do produkcji 5 rodzajów nadwozia rozpoczęły się latem 2011 r. Większość obecnie prowadzonych działań dotyczy wdrożenia nowych technologii tłoczenia (w Douai znajduje się jeden z największych ośrodków tłoczenia blach Grupy Renault):


▪ Tłoczenie blach na gorąco: nowość w Grupie Renault. Technologia ta pozwala na zmniejszenie masy samochodu, jako że grubość blachy jest mniejsza (co oznacza również zmniejszenie emisji CO2). Przekłada się ona także na zwiększenie bezpieczeństwa, ponieważ materiał nabiera cech mechanicznych charakterystycznych dla hartowanej stali (odporność
i elastyczność).

▪ Rozszerzenie produkcji elementów z tworzyw sztucznych: dzięki 2 nowym prasom i nowej linii montażowej, Douai zwiększy produkcję w tym zakresie, a jej część będzie eksportowana do innych fabryk Grupy Renault.
▪ Tłoczenie aluminium: to nowa technologia w fabryce w Douai, która pozwoli na zmniejszenie masy samochodów, a więc i zmniejszenie emisji CO2.

Inne istotne prace dotyczą modernizacji istniejących urządzeń, między innymi:
▪ Zmiany gabarytów niektórych urządzeń i instalacji, w szczególności w dziale lakierniczym.
▪ Przekształcenia i modernizacji urządzeń w celu uzyskania większej elastyczności i możliwości pracy z różnorodnymi produktami.
-W dziale budowy karoserii wprowadzono nową linię montażową, która produkować będzie różne modele.
-W dziale montażowym przejście na jedną linię produkcyjną jest organizowane we współpracy z działem logistyki. Na tym etapie wprowadzona zostaje kompletacja: dział logistyki będzie zajmował się wcześniejszym przygotowaniem zestawów części, które następnie będą umieszczane wzdłuż linii w celu ich bezpośredniego montażu. Pozwoli to na większą ergonomię pracy i podniesienie jakości produktów.
-Przestrzeń wzdłuż linii produkcyjnej zostanie powiększona, co przełoży się na większy komfort oraz bezpieczeństwo pracy.
-Planowane jest wprowadzenie urządzenia tapicerującego o zmiennej wysokości w celu zwiększenia wygody i ergonomii pracy.

Temu wyzwaniu technologicznemu towarzyszy również wyzwanie dla personelu: zwiększenie kompetencji zespołów w podlegającym transformacji środowisku przemysłowym, w ramach polityki jakości, która ma na celu mobilizację wszystkich pracowników. Wiedza na temat jakości jest już w fabryce w Douai na bardzo wysokim poziomie. Świadczą o tym wyniki pracy fabryki – w klasyfikacji ADAC 2012 Renault Scénic i Renault Mégane plasują się tuż za markami segmentu premium. Przed wprowadzeniem nowej gamy samochodów cały personel zostanie przeszkolony w zakresie nowych produktów, nowych instalacji przemysłowych oraz tego, jak ważne są wprowadzane zmiany.

 

źrodło: Renault

Komentarze