X
TA STRONA UŻYWA COOKIE. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz zablokować pliki cookie w przeglądarce. Pliki cookie są wykorzystywane przez reklamodawców oraz do celów statystycznych.

Edycja specjalna MINI Rauno Aaltonen

2012-03-22
Strona główna -> Mini -> Mini -> 2 (2006-dziś)

Nowy samochód miał być mniejszy niż wszystkie modele produkowane w BMC, ale jednocześnie zapewniać wystarczającą ilość miejsca dla czterech osób i ich bagażu. Odpowiednią moc miały zapewnić cztery cylindry, które firma już produkowała. Właściwości jezdne miały również ustanawiać nowe standardy.

Issigonis stworzył idealne warunki dla niezwykle efektywnego wykorzystania wnętrza pojazdu dzięki temu, że od początku rozważał napęd na przednią oś, silnik montowany poprzecznie z przodu ze skrzynię biegów bezpośrednio pod silnikiem. Aż 80 procent powierzchni, którą można by było sobie wyobrazić patrząc na zarys Mini z góry, miało być przeznaczone wyłącznie dla pasażerów i bagażu.

Łączna długość nowego pojazdu wynosiła 3 m i 5 cm. Byłby on jeszcze węższy niż jest, gdyby nie zmysł Issigonisa odnoszący się do proporcjonalności. Kiedy jedna z jego propozycji wydawała się być zbyt wąska, kazał przeciąć samochód wzdłuż na pół i rozciągać obie połówki po centymetrze, aż krzyknął "Stop" i oto odpowiednia szerokość pojawiła się na świecie.

Już 4 kwietnia 1959 zjechał z linii produkcyjnej Austin w Longbridge pierwszy klasyczny Mini. Dokładnie rzecz biorąc był to Austin Seven. Po około pięciu tygodniach zjechał drugi z bliźniaków: 8 maja opuścił linię produkcyjną w fabryce Morris w Oksfordzie pierwszy Morris Mini-Minor. Te dwa modele zostały zaprezentowane publiczności po raz pierwszy 26 sierpnia1959. Pomimo różnego pochodzenia Austin Seven i Morris Mini-Minor były w zasadzie identyczne, a różniły się tylko kratą chłodnicy, kołpakami i kolorami nadwozia. Produkcja w obu zakładach była kontynuowana przez dziesięć lat z tym, że model z Longbridge od 1962 roku nosił nazwę Austin Mini.

Tylko kilka koncepcji samochodów przetrwało tak długie okresy czasu lub zyskało porównywalną popularność, a żaden z nich nie został przekształcony w tak wiele różnych wariantów jak Mini. Sukces ten opiera się także na tym, że Mini od początku spełniał wymagania swego czasu, ale jednocześnie oferował wyższą jakość. Przy całkowitej długości 3,05 m i cenie zakupu wynoszącej 496 funtów szterlingów został idealnie dostosowany do małych miejsc parkingowych i małych budżetów. Jego doskonałe właściwości jezdne i uroczy charakter proporcji stały się interesujący także dla tych kierowców, którzy oprócz ekonomiczności przestrzeni i oszczędności potrafili docenić jego sportową żyłkę i indywidualność.

Kiedy klasyczny Mini został wprowadzony na rynek jego twórca Alec Issigonis zakończył swój projekt. Morris Mini-Minor i Austin Seven miały identyczne osiągi, oferując jednocześnie 195 litrów przestrzeni bagażowej. Hojna przestrzeń, wydajne, ale potężne silniki, dobra przyczepność i komfortowe zawieszenie tego nowego, małego samochodu zyskały uznanie ze wszystkich stron. Napęd stanowił czterocylindrowy silnik o pojemności 848 cm3 i mocy 34 KM. Rewolucyjna, nowa konfiguracja z poprzecznie montowanym silnikiem z przodu i napędem na przednią oś okazała się być tak niesamowicie wygodna, że przez lata stała się typowym napędem większości samochodów.

Już od pierwszych lat produkcji klasycznego Mini zaczęły powstawać jego kolejne warianty. Na podstawie przedłużonego podwozia powstało przeszklone kombi, które zaczęło być produkowane jako Morris Mini Traveller i Austin Seven Countryman. Był rok 1960. Już w następnym roku powstał Mini Pick-up. W drugiej połowie 1961 roku powstał wariant, który stał się podstawą sportowej legendy: Mini Cooper. Ale to już inna historia ....

John Cooper i historia sukcesu Mini w sportach motorowych. Patrząc na pierwsze szkice nowego pojazdu, który Alec Issigonis pokazał swojemu partnerowi biznesowemu i przyjacielowi Johnowi Cooperowi, ten sportowy czarodziej nie mógł nie zauważyć kolejnej znaczącej cechy: zdał sobie sprawę, że koncepcja ekonomicznego samochodu kompaktowego oferowała idealne podstawy do obiecującego samochodu sportowego. Zatem projektowanie sportowego Mini zaczęło się wcześniej niż jego wersja podstawowa wyszła na rynek. 

« < 1 2 3 4 > »

Komentarze