X
TA STRONA UŻYWA COOKIE. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz zablokować pliki cookie w przeglądarce. Pliki cookie są wykorzystywane przez reklamodawców oraz do celów statystycznych.

4,40 zł
4,75 zł
4,19 zł
1,92 zł
2010-06-30
Strona główna -> Mitsubishi -> i-MIEV

Ciekawe wyniki testów aut elektrycznych

W Wielkiej Brytanii opublikowano właśnie pierwsze wyniki projektu testowego elektrycznych i niskoemisyjnych pojazdów na terytorium tego państwa.

Projekt konsorcjum CABLED (z siedzibą w West Midlands) przedstawia raporty użytkowania 25 pojazdów Mitsubishi i-MiEV (ang. Mitsubishi innovative Electric Vehicles) w pierwszym kwartale 2010. W ramach projektu, konsorcjum CABLED (ang. Coventry and Birmingham Low Emission Vehicle Demonstrators) przetestuje 110 pojazdów. Jest to część wartego 25 milionów funtów konkursu Technology Strategy Board’s Ultra Low Carbon Vehicle Demonstrator. Poniżej wyszczególniono niektóre z najważniejszych wniosków zawartych w raporcie:


Odległości:

  • Osoby testujące pojazdy elektryczne użytkują je w ten sam sposób co typowi brytyjscy kierowcy – większość pokonywanych jednorazowo tras nie przekracza 8 kilometrów (przy takich odległościach rozgrzewający się, konwencjonalny silnik samochodowy emituje najwięcej zanieczyszczeń, a katalizator wykazuje najniższą wydajność).
  • Średni dzienny przebieg to 37 kilometrów (zasięg i-MiEV wynosi 128 kilometrów, co oznacza, iż pojazd bez problemu spełnia swe zadania transportowe).

Kierowcy:

  • Kierowcy wykorzystują pełny zakres szybkości pojazdu i, jeśli jest to konieczne, na drogach szybkiego ruchu swobodnie podróżują z prędkością autostradową.
  • Pojazdy były użytkowane w pełnym zakresie temperatur, aż do minus 10 stopni Celsjusza w okresie zimowym. Użytkowanie pojazdów zmniejszyło się przy niskich temperaturach, ale wynikało to raczej z ogólnego zmniejszenia natężenia ruchu samochodowego w trudnych warunkach zimowych, gdy kierowcy decydują się wyjechać na drogi tylko jeśli jest to absolutnie konieczne.

Zużycie energii i ładowanie:

  • Pojazdy spędzają 97% czasu na parkingu, głównie w nocy oraz w porach godzin lekcyjnych w szkołach, co oznacza długie przerwy w użytkowaniu pozwalające na naładowanie akumulatorów podczas pobytu w domu lub pracy.
  • Chociaż pojazdy zużywają jedynie energię elektryczną potrzebną do naładowania akumulatorów, pozostawiano je podłączone w ponad 20% czasu, a zdarzało się, że był to jednorazowo okres nawet kilku dni.

Kierowane przez inżynieryjną firmę konsultingową Arup, CABLED jest największym konsorcjum w grupie ośmiu brytyjskich konsorcjów, które biorą udział w wartym 25 milionów konkursie Technology Strategy Board’s Ultra Low Carbon Vehicle Demonstrator. Jednocześnie CABLED jako pierwsze konsorcjum rozpoczęło testowanie pojazdów. Dane z testów zbierane są i analizowane na Uniwersytecie Aston. Od samego początku konsorcjum CABLED działało przy wsparciu agencji rozwoju regionalnego Advantage West Midlands, która zainwestowała w projekt 2,5 miliona funtów, zapewniając tym samym uczestnictwo przedstawiciela regionu w konkursie.

 

Andrew Everett, główny technolog w Low Carbon Vehicles ds. organizacji, nadzoru i finansowania projektu oraz członek Technology Strategy Board powiedział, że „to bardzo dobrze, iż uzyskujemy dane z testów pojazdów demonstracyjnych, bo rezultaty projektu CABLED są bardzo pozytywne. Pozostałe siedem konsorcjów również będzie gromadzić podobne dane przy pomocy komputerów umieszczonych w około 340 pojazdach testowych. Otrzymane informacje zostaną porównane i opublikowane przez Technology Strategy Board w ramach koncepcji rozwojowej Open Innovation. Wyniki badań i porównań będą ogólnie dostępne. Główne cele takiej polityki to przyśpieszenie postępu w dziedzinie pojazdów o niskiej emisji dwutlenku węgla oraz zaprezentowanie brytyjskich działań na rzecz rozwoju motoryzacyjnych technologii niskowęglowych”.

 

Neil Butcher z firmy Arup, kierownik projektu konsorcjum CABLED, powiedział, iż „pojazdy da się szybko i łatwo podpiąć do sieci i można zaobserwować, iż ich użytkownicy wyrabiają w sobie taki nawyk, nawet jeśli akumulatory pojazdu są praktycznie całkowicie naładowane. Dzięki temu na początku dnia pojazdy są z reguły w pełni doładowane. Przy masowym użytkowaniu pojazdów elektrycznych należy dokładnie przemyśleć strategię taryfową opłat za energię elektryczną, tak aby promowane było doładowywanie nocne, a sieć nie była nadmiernie przeciążana”.

 

Brian Price, z Uniwersytetu Aston stwierdza, iż „zbieranie danych o realnym użytkowaniu pojazdów elektrycznych (EV) przy pomocy namierzania satelitarnego oraz analiza tych danych miała kluczowe znaczenie w określeniu prawdziwego zapotrzebowania oraz wymogów, jakie zdaniem klientów muszą spełniać te pojazdy. Dane dotyczące tras przejazdu już pokazują, że obecna generacja pojazdów ultra niskoemisyjnych jest tania w użytkowaniu i oferuje prędkości, łatwość obsługi oraz dzienny zasięg porównywalny z tradycyjnymi samochodami z silnikiem benzynowym lub wysokoprężnym, zużywając przy tym mniej niż 30% energii całkowitej w codziennym użytku. Kolejny etap badań umożliwi nam zaplanowanie optymalnego rozmieszczenia stacji doładowujących, co pozwoli na dalsze zwiększenie zasięgu i poprawi komfort użytkowania pojazdów elektrycznych”.

 

Lance Bradley, dyrektor zarządzający w firmie Mitsubishi Motors zauważa, iż „i-MiEV znakomicie sprawdza się w rzeczywistych warunkach drogowych. Co ciekawe, brytyjscy kierowcy testujący pojazdy nie zdradzają specjalnych obaw co do jego zasięgu i użytkują przydzielone im pojazdy testowe w taki sam sposób w jaki użytkowaliby swoje normalne samochody. Ogólnie rzecz ujmując, są to bardzo dobre wieści dla Mitsubishi i dla przyszłości pojazdów elektrycznych na Wyspach. Uzasadnia to również wizję firmy Mitsubishi Motors by przewodzić procesowi badawczemu, projektowemu i produkcyjnemu pojazdów elektrycznych”.
Kierowcy wybrani do sprawdzenia Mitsubishi i-MiEV oraz 85 pozostałych pojazdów testowych konsorcjum zostali wyselekcjonowani przez pracowników Uniwersytetu w Coventry. Pięciu innych producentów z branży motoryzacyjnej związanych z projektem CABLED udostępni swoje samochody w 2010 roku. Będą to m.in. Mercedes Benz/Smart, Tata, Jaguar/Land Rover, LTI oraz Microcab Industries.

 

INFORMACJE DLA WYDAWCÓW

O badaniach
Każdy pojazd biorący udział w projekcie wyposażony będzie w moduł GPS oraz urządzenie rejestrujące dane, które zaprojektowała i zainstalowała firma RDM Automotive z siedzibą w Coventry. Urządzenia rejestrujące zapisują użycie i położenie każdego pojazdu oraz zwyczaje dotyczące jego ładowania.


Dane te pozwalają uzyskać określone wyniki badań:

  • Częstotliwość użytkowania poszczególnych przejazdów
  • Długość oraz czas trwania przejazdów
  • Datę i czas przejazdów
  • Ilość energii elektrycznej zużytej podczas każdego przejazdu
  • Czas trwania oraz ilość energii przesłanej podczas ładowania
  • Temperaturę zewnętrzną
  • Miejsce ładowania/parkowania pojazdu, tzn. dom, praca, miejsce publiczne itd.
  • Średnią prędkość przejazdu

Dane z pierwszego kwartału
12.12.2009 roku w ręce osób prywatnych związanych z projektem testowym CABLED przekazano 22 pojazdy Mitsubishi i-MIEV, które osoby te przez okres minimum 12 miesięcy będą użytkowały regularnie i tak samo jak zwykłe samochody.
Gromadzone w tym czasie dane obejmują informacje o częstotliwości, długości oraz czasie trwania każdego przejazdu. Notowana jest również temperatura zewnętrzna oraz prędkości z jakimi porusza się pojazd. Dane wysyłane są co minutę, jeśli samochód jest w danej chwili użytkowany (tzn. gdy włącznik zapłonu znajduje się w położeniu „ON”) oraz co 15 minut, jeśli pojazd stoi na parkingu.


O konsorcjum CABLED
Konsorcjum z West Midlands o nazwie CABLED – skrót od Coventry and Birmingham Low Emission Demonstrators – tworzy 13 organizacji, którym przewodzi firma Arup posiadająca doświadczenie na wszystkich polach dotyczących projektu, od projektowania pojazdów, przez planowanie, infrastrukturę i zarządzanie energią. Konsorcjum stworzy i zaprezentuje 110 pojazdów, które w okresie 12 miesięcy zostaną przetestowane w Birmingham i Coventry.

 

Część funduszy projektu pochodzi od agencji rozwoju regionalnego Advantage West Midlands.
Każdy z sześciu producentów z branży motoryzacyjnej – Jaguar/Land Rover, Mitsubishi/Colt, Mercedes Benz/Smart, Tata Motors, LTI oraz Microcab Industries – udostępni własne pojazdy zgodnie z planem dotyczącym niskiej emisji dwutlenku węgla, który zakłada stworzenie zestawu pełnowartościowych pojazdów elektrycznych, hybryd typu plug-in oraz samochodów napędzanych wodorowymi ogniwami paliwowymi. We współpracy z władzami Birmingham i Coventry, spółka energetyczna E.ON zadba o sieć stacji doładowujących w ramach projektu testowego.

 

W projekcie kluczową rolę odgrywają trzy wiodące uniwersytety regionu Midland. Procesem rekrutacji kierowców zajmować się będą pracownicy uczelni w Coventry, dane użycia pojazdów przeanalizują naukowcy z Uniwersytetu Aston, a Uniwersytet w Birmingham udostępni wodorową stację energetyczną, która jest obecnie jednym z niewielu tego typu urządzeń w Wielkiej Brytanii oraz przekaże wiedzę i doświadczenie nabyte w wyniku jej użytkowania. Nowa podobna stacja ma się również pojawić na Uniwersytecie w Coventry.
Konkurs na pojazd niskoemisyjny – Technology Board’s Ultra Low Carbon Vehicle Demonstrator Competition.

 

W ramach platformy rozwojowej pojazdów niskoemisyjnych – Low Carbon Vehicles Innovation Platform – przeznaczono 25 milionów funtów na osiem supernowoczesnych, innowacyjnych i wyjątkowych projektów badawczych z dziedziny rozwoju i prezentacji pojazdów niskoemisyjnych. Konkurs, który osiągnął swój punkt kulminacyjny w lipcu, gdy przedstawiono ostatecznych kandydatów, ma zachęcać wiodące firmy do tworzenia konsorcjów, umożliwiających szybsze wprowadzanie na drogi większej liczby nowoczesnych pojazdów. Zwycięzcy konkursu dostarczą w przyszłym roku w ośmiu punktach Wielkiej Brytanii ponad 340 innowacyjnych pojazdów.

 

Aby osiągnąć przyjęte w Wielkie Brytanii założenia 80-procentowej redukcji emisji dwutlenku węgla do 2050 roku, należy bezwzględnie ograniczyć poziom jego emisji w sektorze transportowym, który obecnie odpowiada za jedną czwartą całkowitego poziomu emisji na Wyspach. Pojazdy, którymi jeździmy muszą być częścią tego rozwiązania.

 

Podróż do celu jakim jest niskoemisyjny transport nie będzie łatwa, ale program demonstracyjny jest ogromnym krokiem we właściwym kierunku. 340 pojazdów testowanych w kilku różnych regionach Wielkiej Brytanii, zaangażowanie dużych i małych producentów, agencji rozwoju regionalnego, lokalnych władz, uniwersytetów oraz firm odpowiedzialnych za tworzenie infrastruktury – wszystko to sprawia, iż jest to największy dotychczas projekt tego typu.

 

źródło: Mitsubishi

Komentarze