X
TA STRONA UŻYWA COOKIE. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz zablokować pliki cookie w przeglądarce. Pliki cookie są wykorzystywane przez reklamodawców oraz do celów statystycznych.

Audi A6 C6 dane techniczne

2004-05-26
Strona główna -> Audi -> A6 -> C6 (2004-2010)

6-stopniowy tiptronic. Dla silników 4.2 V8, 3.2 FSI i 3.0 TDI z permanentnym napędem na cztery koła, dysponujących szczególnie wysokim momentem obrotowym oferowany jest 6-stopniowy tiptronic. Ta skrzynia biegów, która debiutowała już w sportowym Audi S4, gwarantuje doskonałą dynamikę jazdy. Zmniejszenie ciężaru, duża szybkość przełączania i optymalizacja zmiany biegów zadbały o to, aby z komfortem skrzyni automatycznej łączył się sportowy charakter A6. W porównaniu z poprzednikiem posiadającym tylko 5 biegów, nowy 6-biegowy automat jest o 14 kilogramów lżejszy: waży zaledwie 115 kilogramów.

Rozpiętość przełożeń zwiększono w porównaniu z 5-stopniową skrzynią automatyczną o średnio 18 procent. Oznacza to znacznie lepsze przyspieszenie na niższych biegach i wyraźne obniżenie obrotów silnika przy dużej prędkości jazdy, a dzięki temu redukcję zarówno poziomu hałasu, jak i konsumpcji paliwa. Znacznie zwiększona została także szybkość przełączania. Dynamikę przełączania biegów podnosi automatyczne dozowanie tzw. „międzygazu”. Zarówno w programie D jak i w programie sportowym S elektronika reaguje na parametry wejściowe - takie jak przyspieszenie poprzeczne i wzdłużne oraz rodzaj ruchu pedału gazu - i na tej podstawie zapobiega niepożądanemu przełączaniu na wyższy bieg podczas pokonywania zakrętu.

Bezstopniowy multitronic. Bezstopniowa automatyczna skrzynia przekładniowa multitronic, po swoim udanym debiucie w 2000 roku w A6 2.8 , montowana jest także w nowym A6. Przekładnia ta łączy zalety manualnej skrzyni biegów i stopniowej skrzyni automatycznej. Dynamiczne przyspieszanie bez szarpnięć jest odczuwalną dla podróżujących zaletą skrzyni multitronic. Komfort obsługi przewyższa konwencjonalną skrzynię automatyczną z przekładnią hydrokinetyczną, podczas gdy dynamika i zużycie paliwa nie ustępują skrzyni manualnej. Kierowca może sam aktywnie wybierać biegi za pomocą dźwigienek przy kierownicy.

Zdolność przenoszenia mocy bezstopniowego automatu została znacznie zwiększona dzięki licznym zabiegom wzmacniającym i dopasowującym oraz polepszeniu chłodzenia. Multitronic może teraz przenosić moment obrotowy nawet o wartości 330 niutonometrów. Dzięki temu może być idealnym partnerem nawet dla najmocniejszego z silników V6: 3.2 FSI o mocy 255 KM i momencie obrotowym 330 Nm. Wariator w skrzyni multitronic, w celu zastosowania w nowym Audi A6 otrzymał zwiększoną rozpiętość przełożeń. Stosunek największego do najmniejszego przełożenia skrzyni biegów wynosi teraz 6,25 i odpowiada niemalże wartości idealnej dla skrzyni przekładniowej. Z jednej strony pozwala to na sportowo-dynamiczne przyspieszanie z możliwie największym przełożeniem, a z drugiej - na pełne wykorzystanie zdolności oszczędnej pracy silnika przy najmniejszym przełożeniu przekładni.

Szczególną właściwością skrzyni multitronic jest jej zdolność do naśladowania działania manualnej skrzyni biegów. Audi zdecydowało się na zastosowanie w najnowszej wersji multitronic siedmiu biegów do przodu, które mogą być uaktywniane przez kierowcę za pomocą dźwigni umieszczonej w drugiej płaszczyźnie przełączania (funkcja tiptronic) lub przez naciskanie wiosełek pod kołem kierownicy (wyposażenie dodatkowe). Siedem biegów do przodu zostało zapisanych jako stałe programy przełączeń. W zależności od biegu wybranego przez kierowcę, regulatorowi zadawana jest wymagana wartość przełożenia, którą on ustawia i utrzymuje. Również manualnie inicjowane zmiany biegów, przy żądanym - i tak też odczuwanym - sportowym charakterze przełączeń, dzięki ciągłemu dopasowywaniu przebiegają gładko i bez szarpnięć.

Multitronic w Audi A6 posiada nową funkcję w postaci asystenta ruszania: w przypadku jednokrotnego naciśnięcia na pedał hamulca, hamulec roboczy samoczynnie zapobiega staczaniu się samochodu ze wzniesienia i również automatycznie zwalnia hamulec, gdy kierowca doda gazu, aby ponownie ruszyć z miejsca.

Permanentny napęd na cztery koła quattro
. Typowym rozwiązaniem dla wszystkich samochodów Audi wyposażonych w mocne silniki jest permanentny napęd na cztery koła quattro. Napęd quattro przyczynia się do wzorowej trakcji i prowadzenia bocznego oraz minimalizuje wpływ siły napędowej na samosterowność samochodu. Pozwala to uzyskać ponadprzeciętną prędkość jazdy na zakrętach i dużą stabilność toru jazdy. W nowym A6 - którego silniki montowane są wzdłużnie - optymalny rozdział siły napędowej na wszystkie cztery koła jest dokonywany automatycznie przez międzyosiowy mechanizm różnicowy Torsen. Za skrótem Torsen kryją się angielskie pojęcia „torque” i „sensing” , których kombinacja oznacza tyle co „wyczuwać moment obrotowy”. Mechanizm różnicowy Torsen jest samoblokującą przekładnią ślimakową. Zaleta: działanie blokujące zachodzi tylko podczas przekazywania siły napędowej. Przekładnia zezwala jednak na różne obroty osi podczas hamowania i pokonywania zakrętu. W normalnych warunkach jazdy siła napędowa jest rozdzielana na obie osie po 50 procent, a w przypadku ekstremalnym na jedną oś może zostać skierowane nawet 75 procent siły napędowej.

« < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > »

Komentarze