X
TA STRONA UŻYWA COOKIE. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz zablokować pliki cookie w przeglądarce. Pliki cookie są wykorzystywane przez reklamodawców oraz do celów statystycznych.

Audi A6 C6 dane techniczne

2004-05-26
Strona główna -> Audi -> A6 -> C6 (2004-2010)

Silniki FSI uzyskują większą moc i dynamikę niż konwencjonalne jednostki napędowe z wtryskiem do kolektora ssącego – i to przy ekonomicznym zużyciu paliwa. Poprzez wzrost efektywności firma Audi odkryła nowy wymiar sprawności silników benzynowych i po raz kolejny zademonstrowała przysłowiową dla tej marki przewagę dzięki technice. System bezpośredniego wtrysku benzyny FSI udowodnił swoje niezwykłe możliwości w czerwcu 2001 roku podczas z pewnością najtrudniejszego na świecie testu wytrzymałości - silnik z bezpośrednim wtryskiem benzyny FSI napędzał zwycięzcę wyścigu Le Mans – Audi R8. Zastosowanie nowej techniki pozwoliło nie tylko zwiększyć moc, lecz przede wszystkim zredukować zużycie paliwa o równe 8 procent – warunek pokonania długich dystansów między postojami na tankowanie.

Czym różni się konstrukcyjnie technologia FSI od konwencjonalnego silnika ? Pojęcie „wtrysk bezpośredni benzyny” wyjaśnia główną cechę FSI : inaczej niż w przypadku wtrysku do kolektora ssącego, paliwo jest tutaj wtryskiwane bezpośrednio do komory spalania.
Paliwo jest dostarczane przez wysokociśnieniowy system wtrysku Common Rail za pomocą nowo opracowanej, jednotłoczkowej pompy wysokiego ciśnienia, regulowanej zależnie od zapotrzebowania: tłoczy ona tylko tyle paliwa do sytemu, ile potrzeba do uzyskania ciśnienia roboczego o wartości
od 30 do 100 barów.

Na drodze dolotu powietrza – którą tworzy także dwustopniowy przełączalny kolektor ssący – znajdują się ruchome klapy dławienia przepływu, które powodują wymagane zawirowanie („tumble”) zasysanego powietrza. Razem z optymalną geometrią komory spalania i dokładnym co do milisekundy dozowaniem wtrysku paliwa, pozwoliło to znacznie zwiększyć stopień sprężania. Podczas gdy konwencjonalne silniki produkowane seryjnie osiągają z reguły stopień sprężania maksymalnie 10,5 : 1 , to w przypadku silnika Audi 3.2 FSI stopień sprężania wynosi 12,5 : 1 – rekord świata wśród samochodów produkowanych seryjnie i decydujący czynnik uzyskania wysokiej efektywności nowej jednostki napędowej.

3.2 V6 FSI - silnik podstawowy. Silnik 3,2 V6 FSI charakteryzuje zwarta budowa. Zaledwie 360 milimetrów długości i 430 milimetrów szerokości oraz mały ciężar - jedynie 169,5 kilogramów oznaczają duże korzyści dla dynamiki jazdy.

Cylindry, podobnie jak u wszystkich przedstawicieli nowej rodziny widlastych jednostek napędowych Audi, zostały rozchylone pod kątem 90 stopni, zaś odstęp między poszczególnymi cylindrami wynosi tutaj 90 milimetrów. Średnica 84,5 mm oraz skok tłoka 92,8 mm tworzą całkowitą pojemność skokową 3.123 cm3. Czterozaworowa głowica cylindrów z usytuowanym bocznie otworem wtryskiwacza stanowi konstrukcję opracowaną specjalnie dla silnika 3.2 l. Zarówno wałki rozrządu zaworów ssących jak i wałki rozrządu zaworów wydechowych są bezstopniowo przestawiane, tak by osiągnąć optimum mocy maksymalnej i możliwie szerokie plateau momentu obrotowego. Wałki rozrządu, pompa oleju i wałek wyrównoważający napędzane są za pomocą czterech łańcuchów, podobnie jak w silniku 4.2 V8. Spaliny oczyszczane są w dwóch umieszczonych blisko silnika katalizatorach ceramicznych. 3.2 FSI spełnia oczywiście bez problemu normy emisji spalin EU4. Dopracowanie w szczegółach układu wydechowego oferuje kierowcy jeszcze jedną korzyść: typowy dla silników sześciocylindrowych wyraźnie sportowy, lecz nie natarczywy dźwięk, który jest wyrazem doskonałej jakości silnika.

Audi A6 3.2 FSI z przednim napędem jest dostępny z manualną 6-biegową skrzynią biegów. W przypadku samochodu z permanentnym napędem na cztery koła quattro można wybrać 6-biegową manualną skrzynię biegów lub sześciostopniowy tiptronic.

2.4 V6. Następna światowa premiera: 2.4 V6 jako wersja o mniejszej pojemności skokowej z wtryskiem do kolektora ssącego bazuje na silniku o pojemności 3.2 litra. Obie jednostki różnią się tylko 33 komponentami, w tym - oprócz sposobu spalania - drogą dolotu powietrza i dwustopniowym przełączalnym kolektorem ssącym. Biorąc pod uwagę wysoki stopień pokrewieństwa trudno się dziwić, że również mniejszy z dwóch sześciocylindrowych silników wykazuje podstawowe zalety jednostki 3.2 FSI : wyraźnie sportowy charakter, doskonałą kulturę pracy i wysoką efektywność. Miękka jak jedwab, niemal bezdrganiowa praca silnika jest - podobnie jak w wersji 3.2 - wynikiem zastosowania wałka wyrównoważającego, który najbardziej efektywnie eliminuje drgania. 77,4 milimetrowy skok tłoka i 81 mm średnica cylindra oznaczają całkowitą pojemność skokową równą 2.393 cm3. Nowy silnik V6 generuje z niej moc maksymalną 130 kW (177 KM) przy obrotach 6.000 1/min. Jego maksymalny moment obrotowy o wartości 230 Nm jest do dyspozycji od 3.000 do 5.000 1/min.

Stanowi to doskonałą podstawę do uzyskania na wskroś sportowych osiągów: przyspieszenie do 100 km/h w 8,9 sekundy, maksymalna prędkość 231 km/h, średnie zużycie paliwa to 9,7 litra benzyny na 100 km. Emisja spalin znajduje się poniżej wartości granicznych normy EU4. Audi A6 2.4 z napędem przednim posiada w wyposażeniu seryjnym 6-stopniową manualną skrzynię biegów, a od połowy 2004 roku można będzie zamówić bezstopniową skrzynią multitronic.

« < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > »

Komentarze