X
TA STRONA UŻYWA COOKIE. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz zablokować pliki cookie w przeglądarce. Pliki cookie są wykorzystywane przez reklamodawców oraz do celów statystycznych.

Audi A6 C6 dane techniczne

2004-05-26
Strona główna -> Audi -> A6 -> C6 (2004-2010)

Silniki benzynowe

4.2 V8. Potężny silnik 4.2 V8 z łańcuchowym napędem rozrządu miał swój cieszący się dużym zainteresowaniem debiut w końcu 2002 roku w Audi S4. W celu zastosowania w aktualnej generacji Audi A6 został on na nowo przekonstruowany. Korzystny przebieg krzywej momentu obrotowego, aż do obrotów znamionowych, dynamika i jednocześnie korzystne zużycie paliwa – to charakterystyczne cechy tej jednostki napędowej.

Silnik wyróżnia się nie tylko swoją mocą (246 kW/335 KM) przy 6.600 1/min i maksymalnym momentem obrotowym o wartości 420 Nm przy 3.500 1/min. Wynikające stąd osiągi dają się łatwo zauważyć w wymagającym otoczeniu konkurentów. Nowe A6 4.2 quattro potrzebuje zaledwie 6,1 sekundy do osiągnięcia prędkości 100 km/h i dalej przyspiesza pewnie aż do - regulowanej elektronicznie - prędkości maksymalnej 250 km/h. Średnie zużycie paliwa - tylko 11,6 litrów benzyny na 100 km (średnie).

Silnik ten zwraca również uwagę swoją bezkonkurencyjnie krótką budową. Jego kompaktowe wymiary - przede wszystkim należy tu wymienić zaledwie 464 milimetrową długość - umożliwiają montaż bez konieczności powiększania - jak to było u poprzednika - rozmiarów przedniej części nadwozia. Aby uzyskać tak zwartą budowę, konstruktorzy Audi zastosowali łańcuchowy napęd wałków rozrządu i urządzeń dodatkowych po stronie odbioru mocy silnika. W ten sposób udało się zredukować długość silnika o 52 mm w porównaniu z jednostką o identycznej pojemności skokowej z poprzedniego modelu. Dodatkowa zaleta: silnik V8 zalicza się do bardzo lekkich dzięki ciężarowi całkowitemu wynoszącemu zaledwie 195 kg. Wynikają stąd wyraźne korzyści dla lepszego rozkładu mas samochodu i dynamiki jazdy.

Podczas prac konstrukcyjnych inżynierowie zmniejszyli także ciężar wielu pojedynczych komponentów. I tak: ciężar każdego z tłoków obniżono o 70 gram do wartości 392 gram, a ciężary korbowodów zostały zredukowane o 66 gram i każdy waży teraz 501 gram. Zabiegi te warunkują zmniejszenie strat tarcia agregatu i osiągnięcie wysokich obrotów maksymalnych – 6.800 1/min. Potrzebne powietrze zasysa V8 przez dwustopniowy przełączalny kolektor ssący wykonany z tworzywa sztucznego. Długość rezonansowa kanału ssącego w pozycji do uzyskania optymalnego momentu obrotowego wynosi 705 mm, a w pozycji osiągania maksymalnej mocy - 322 mm. Silnikiem steruje nowy system Bosch Motronic ME 7.1.1. Oczyszczanie spalin odbywa się w dwóch, umieszczonych blisko silnika i dzięki temu szybko rozgrzewanych, katalizatorach stopniowych. Ich sprawność jest tak duża, że nowe Audi A6 4.2 spełnia z zapasem normę emisji spalin EU4 również z seryjnie montowanym napędem quattro i automatyczną skrzynią biegów tiptronic.

3.2 V6 FSI, który po raz pierwszy produkowany jest seryjnie dla nowej generacji Audi A6, posiada wszystkie cechy najnowocześniejszego silnika benzynowego: bezpośredni wtrysk benzyny FSI z regulowanym zależnie od zapotrzebowania układem zasilania paliwem, technika czterozaworowa, przełączalny kolektor ssący oraz bezstopniowe przestawianie wałków rozrządu zaworów ssących i wydechowych.

Moc maksymalną 188 kW (255 KM) jednostka ta osiąga przy obrotach 6.500 1/min; maksymalny moment obrotowy 330 Nm jest do dyspozycji już przy 3.250 1/min. W ciągu 6,9 sekundy silnik 3.2 V6 FSI przyspiesza A6 z manualną skrzynią biegów i napędem na przednie koła do prędkości 100 km/h, a jego prędkość maksymalna jest elektronicznie ograniczona do 250 km/h – dotyczy to również wersji z permanentnym napędem na 4 koła quattro i z 6-biegową skrzynią automatyczną tiptronic. Więcej niż 90 procent maksymalnego momentu obrotowego jest do dyspozycji w szerokim przedziale obrotów - od 2.400 do 5.500 1/min. Dla kierowcy oznacza to dynamiczną reakcję na każdy ruch pedału przyspieszenia, a także wyjątkowo oszczędne gospodarowanie paliwem. Średnie zużycie - 9,7 litra benzyny jest najlepszym dowodem wysokiej efektywności tego silnika i szczególnego potencjału wydajności technologii FSI.

« < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > »

Komentarze