X
TA STRONA UŻYWA COOKIE. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz zablokować pliki cookie w przeglądarce. Pliki cookie są wykorzystywane przez reklamodawców oraz do celów statystycznych.

Audi A6 C6 dane techniczne

2004-05-26
Strona główna -> Audi -> A6 -> C6 (2004-2010)

Nadwozie. Sztywność na skręcanie zwiększono o ponad 34%: ten postęp w porównaniu z karoserią poprzednika, również wielokrotnie wychwalaną za swoją stabilność, doskonale dokumentuje zalety nowego Audi A6.

Zalety te są zauważalne zarówno jeżeli chodzi o amortyzację drgań jak i o dynamikę jazdy. Jako niezaprzeczalny wskaźnik wyjątkowej solidności mogą służyć zredukowane do minimum amplitudy drgań, które stanowią jeden z czynników decydujących o doskonałej akustyce wnętrza.

Maksymalne bezpieczeństwo pasywne jest jedną z cech mówiących o jakości samochodu. Wytrzymałość na zderzenia była najważniejszym celem uwzględnianym przy projektowaniu nadwozia. Zadaniem konstruktorów był wzrost wytrzymałości bez znacznego zwiększenia wagi samochodu, co mogłoby mieć niekorzystny wpływ na zużycie paliwa i emisję szkodliwych substancji. Zadania te wymagały wykorzystania najnowocześniejszych materiałów i technik łączenia elementów.

Bezpieczeństwo bierne. Maksymalne zwiększenie sztywności kabiny pasażerskiej jest celem przyświecającym wszystkim pracom konstrukcyjnym w Audi, ponieważ sztywna kabina ma decydujące znaczenie przy wykorzystaniu całego potencjału systemów zabezpieczających przed skutkami zderzeń.

Jednym z najważniejszych aspektów branych pod uwagę przy konstrukcji kabiny jest jej wytrzymałość w przypadku zderzenia czołowego, które w statystykach wypadków znacznie wyprzedza ilościowo inne kolizje. Mówiąc w uproszczeniu, konstruktorzy nadwozia mieli dwa główne zadania związane z bezpieczeństwem, po pierwsze: energia ruchu musi zostać najpierw zmieniona w energię powodującą deformację poszczególnych elementów. Drugie zadanie polegało na takim zaprojektowaniu kabiny pasażerskiej, aby siła ta nie dotarła do znajdujących się we wnętrzu pasażerów.

Przy zderzeniu czołowym inteligentne czujniki „upfront” umieszczone za osłoną chłodnicy współpracując z innymi czujnikami i sterownikami rejestrują w ciągu ułamka sekundy fakt zderzenia. Po kolejnych ułamkach sekundy odpalane są napinacze pasów bezpieczeństwa w celu zminimalizowania ewentualnych luzów.

Ogranicznik siły naprężenia pasów zwiększa długość pasa powyżej określonego poziomu obciążenia tak, aby umożliwić oparcie pasażera na otwartej poduszce powietrznej. Pełnowymiarowe przednie poduszki powietrzne są – po raz pierwszy w Audi – dwustopniowe. Pierwszy stopień uruchamiany jest przy zderzeniach z niewielką prędkością, pasażerowie podlegają mniejszym obciążeniom. Przy wyższych prędkościach wyzwolenie drugiego stopnia pozwala na pełne wykorzystanie potencjału ochronnego poduszek przednich. Bezpieczna kolumna kierownicy posiada podwójny teleskop, dzięki czemu - podobnie jak zespół pedałów – nie przemieszcza się podczas zderzenia do wnętrza kabiny.
Przy zderzeniu czołowym z małą prędkością – do 15 km/h –elastyczność systemu zderzaków zapewnia pochłonięcie energii uderzenia. Dzięki temu można uniknąć kosztownych napraw elementów konstrukcyjnych pojazdu znajdujących się za zderzakami. Nawet błotnik, dzięki odpowiedniemu odkształceniu zderzaków, przy zderzeniu z prędkością 15 km/h pozostanie nienaruszony.

Bezpiecznie także przy zderzeniu bocznym. Inaczej niż w przedniej części samochodu, w partiach bocznych do dyspozycji jest tylko minimalny zakres stref mogących ulec odkształceniu i pochłaniających energię. Tutaj ochronę może zapewnić pasażerom tylko odpowiednia sztywność karoserii. Za skuteczne pochłanianie energii w progu odpowiedzialny jest wytłaczany profil aluminiowy. Blachy wewnętrzne „tailored blank” w drzwiach, wzmocnienia na wysokości progu i wnęki okiennej oraz aluminiowa belka wzmacniająca zapewniają dużą odporność na deformację. Wzmocnienia sięgające głęboko w dach zwiększają bezpieczeństwo podczas koziołkowania samochodu. W przypadku zderzenia bocznego pasażerowie siedzący z przodu chronieni są przez montowane seryjnie boczne poduszki powietrzne (na życzenie także z tyłu) oraz kurtynę „sideguard” chroniącą głowę. Kurtyna ta przykrywa prawie całą powierzchnię bocznych okien. Szybkie wypełnienie przez hybrydowy generator gazowy i utrzymujące się ciśnienie gwarantują błyskawiczne i długo utrzymujące się działanie ochronne, tak iż nawet przy kolizjach wtórnych zapewniony jest dostateczny stopień zabezpieczenia.

« < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > »

Komentarze