X
TA STRONA UŻYWA COOKIE. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz zablokować pliki cookie w przeglądarce. Pliki cookie są wykorzystywane przez reklamodawców oraz do celów statystycznych.

Audi A2 concept dane techniczne

4,40 zł
4,75 zł
4,19 zł
1,92 zł
2011-09-08
Strona główna -> Audi -> A2

Audi A2 concept - pierwsze zdjęcia

Prezentując model studyjny A2 concept Audi pokazuje, jak w przyszłości mogą wyglądać elektryczne samochody miejskie.

Napędzany tylko energią elektryczną A2 concept ma klasyczną koncepcję rozplanowania przestrzeni na poziomie premium i jest przestronnym samochodem o spokojnej stylistyce, idealnym do poruszania się po aglomeracjach miejskich.

W modelu tym zastosowano wiele inteligentnych rozwiązań. Nowoczesna technologia nadwozia – udoskonalona ultralekka konstrukcja Audi – pozwoliła na obniżenie masy auta do zaledwie 1150 kilogramów. System Audi connect umożliwia połączenie z Internetem, układ kierowniczy i hamulce są sterowane czysto elektrycznie (by wire).

Wygląd zewnętrzny
Audi A2 concept prezentuje, jak styliści Audi potrafią dobrze rozplanować nawet niewielką przestrzeń. Auto ma tylko 3 804 milimetry długości, 1 693 milimetry szerokości i 1 494 milimetry wysokości, a mimo to jest eleganckie, dynamiczne i sportowe. Czysta stylistyka, jak zwykle w Audi, skupia się na tym, co najważniejsze.

Studyjny model jest pokryty białym lakierem Electro, ciemny szklany dach można zmienić na przezroczysty wciskając odpowiedni przycisk. Po przyłożeniu napięcia elektrycznego małe cząsteczki zawarte w szkle ustawiają się w taki sposób, iż światło bez przeszkód przenika przez szybę. Natomiast po przyciemnieniu dachu szkło prawie całkowicie blokuje dopływ promieniowania podczerwonego ze światła słonecznego. Zatem skutecznie zacienia wnętrze i wnosi ważny wkład w efektywne zarządzanie temperaturą w elektrycznym Audi A2 concept.

Z przodu prototypu dominuje – jak w każdym Audi – osłona chłodnicy Singleframe w specjalnej wersji zaprojektowanej dla napędu elektrycznego. Górne dwie trzecie powierzchni osłony stanowią otwierane pokrywy, za którymi schowane jest przyłącze ładowania akumulatora i króciec płynu chłodniczego. Cztery pierścienie Audi są bardzo plastyczne, a maska silnika jest na stałe skręcona z nadwoziem.

W dolnej części osłony chłodnicy, spełniającej rolę wlotu powietrza, osadzone są elementy chłodzące z pianki grafitowej. Materiał ten jest lekki i doskonale odprowadza ciepło z płynu chłodniczego do otoczenia. W centralnym wlocie powietrza umieszczonych jest osiem bloków, każdy zawiera sześć elementów grafitowych.

Kolejnym ciekawym rozwiązaniem zastosowanym w A2 concept są reflektory z technologią diodową, tak zwane Matrix Beam. Wiązka małych, ułożonych jedna nad drugą diod generuje światła mijania i drogowe, a mikroreflektory pozwalają na precyzyjne sterowanie strumieniem światła. Diody można oddzielnie włączać i wyłączać, aby w każdej sytuacji idealnie oświetlić drogę. Liczne filigranowe diody w dolnej części reflektorów, wyglądające jak kolia z pereł, są odpowiedzialne za światła do jazdy dziennej.

Także sylwetka studyjnego modelu jest typowa dla Audi – z mocnymi nadkolami, niską częścią przeszkloną i wcześnie opadającą linią dachu, kończącą się długim tylnym spojlerem. Ostre linie obejmują pełne napięcia płaszczyzny. Dynamic Line nad progami wyraźnie wznosi się, linia Tornado pod oknami również skierowana jest lekko ku górze. Bezpośrednio pod nią leży charakterystyczny element Audi A2 concept: Audi dynamic light – pas świateł łączący przednie reflektory ze światłami tylnymi.

Audi dynamic light generowane jest przez diody i światłowody. Gdy samochód stoi pas o szerokości kilku centymetrów jest czarny. Gdy właściciel zbliży się do swojego Audi A2 concept, na powitanie zapalą się niebieskie światła, koncentrując się na klamkach drzwi zagłębionych w tym pasie. Drzwi otworzą się, gdy kierowca dotknie ich ręką.

Podczas jazdy dynamic light palą się jasnym, pomarańczowym światłem. Po włączeniu kierunkowskazu pulsuje odpowiednia strona pasa, podczas hamowania czerwony impuls świetlny przebiega wzdłuż boków nadwozia ostrzegając pozostałych uczestników ruchu.

Także tylne światła wykonane są w technologii Matrix Beam. System za pomocą czujnika rozpoznaje warunki oświetlenia i odpowiednio dostosowuje jasność świateł do otoczenia.

Światła przeciwmgielne generowane są przez lasery – w każdym module wbudowano pięć sztuk. Przy dobrej widoczności światła laserów nie widać, we mgle lub podczas deszczu wiązka laserowa trafia na cząsteczki wody w powietrzu i jest widoczna jako unoszący się nad drogą trójkąt.

Wnętrze
Wnętrze odzwierciedla filozofię reprezentowaną przez Audi A2 concept: jest jasne, lekkie i przestronne, a obsługa intuicyjna. Tablica przyrządów została podzielona na dwie części. Jej lewa część zamyka półkolem miejsce pracy kierowcy. Wzdłuż krawędzi przebiega Audi dynamic light w dwóch oddzielnych łukach od drzwi do kokpitu. Podobnie jak pas świateł na zewnątrz, także światła we wnętrzu witają pasażerów.

Architektura wnętrza wykorzystuje możliwości, jakie daje napęd elektryczny. W podłodze nie ma środkowego tunelu, konsolę między przednimi fotelami można obniżyć. Ciepłe lub zimne powietrze przepływa w sposób pośredni, bez wyczuwalnych strumieni, przez perforowaną powierzchnię poniżej przedniej szyby.

Kierownicę Audi A2 concept spłaszczono na górze i na dole, wieniec jest połączony ze środkową częścią jednym ramieniem. Dwa duże, skierowane do środka pałąki posiadają powierzchnie wrażliwe na dotyk, służące do sterowania najważniejszymi funkcjami. Tylko kierunkowskazy i wycieraczki obsługiwane są tradycyjnymi dźwigniami.

Po jednoczesnym dotknięciu obu płaszczyzn dotykowych A2 concept przechodzi w tryb częściowo automatyczny. Funkcja ta stanowi wielkie ułatwienie, na przykład podczas powolnej jazdy po zatłoczonych ulicach. Kierowca jednak przez cały czas zachowuje pełną kontrolę nad samochodem, tak jak w aktualnym systemie ACC Stop & Go, który stanowił podstawę nowej technologii zastosowanej w A2 concept.

Kolumna kierownicy wykonana jest jako otwarty profil przebiegający poziomo do kokpitu. Na jego końcu znajduje się siedmiocalowy wyświetlacz z dwoma dodatkowymi wyświetlaczami po bokach – prędkościomierzem i wskaźnik energii.

Po wciśnięciu przycisku napędu elektrycznego kierowcę i pasażera otoczy animowany pas świetlny, a z prawej strony kierownicy wysuną się dwa touchpady. Mała lewa powierzchnia dotykowa służy do sterowania stopniami jazdy (shift by wire), większa prawa jest zarezerwowana dla klimatyzacji i funkcji mediów. Na opuszczanej konsoli między siedzeniami znajduje się kolejny panel dotykowy, na którym można wprowadzać litery i inne znaki oraz sterować dodatkowymi funkcjami. Panel ten jest udoskonaloną wersją MMI touch. Uzupełnienie elementów obsługowych stanowi stacja dokująca dla iPhone.

Prototyp wyposażony jest we wszystkie technologie Audi connect. Telefon samochodowy Bluetooth online łączy się przez moduł UMTS z internetem, hotspot WLAN pozwala pasażerom na surfowanie i mailowanie na swoich laptopach lub innych urządzeniach. Przez szybkie złącze transmisji danych do samochodu docierają specjalnie przygotowane wiadomości i informacje. Dla nawigacji dostępne są aktualne usługi Audi – mapa ze zdjęciami z Google Earth, informacja drogowa Audi online, wyszukiwanie celów w Google przy użyciu komendy głosowej oraz Google Street View.

Cztery pojedyncze fotele w Audi A2 concept z łamanymi oparciami wyglądają bardzo sportowo i są niezwykle lekkie. Ich rama wykonana jest z aluminium, a skorupy z tworzywa sztucznego. Fotele są połączone z podłogą trzema belkami, co pozwoliło na zwiększenie przestrzeni na nogi w tylnej części kabiny. Pod podnoszonymi siedziskami znajdują się schowki.

Między tylnymi fotelami projektanci umieścili konsolę ze schowkami. Po przechyleniu jej do przodu pojawia się uchwyt, w którym można zablokować specjalny rower miejski. Bagażnik Audi A2 concept ma podwójną podłogę. Podnoszona rama z dwoma solidnymi, wytrzymałymi siatkami otwiera dostęp do dolnej przestrzeni bagażowej.

Kolory i materiały wnętrza podkreślają wrażenie lekkości i funkcjonalności. Duże powierzchnie w drzwiach zostały pokryte nowym materiałem na bazie poliuretanu, przypominającym w dotyku neopren. Na środku podłogi ułożony jest żebrowany materiał z poliestru pochodzącego z recyklingu. W kokpicie rozmieszczono aluminiowe aplikacje stanowiące interesujące akcenty optyczne.

Technika
Audi A2 concept jest czysto elektrycznym pojazdem. Jego litowo-jonowy akumulator schowany w podwójnej podłodze magazynuje 31 kWh energii, z czego 24 kWh jest przeznaczonych do wykorzystania. Silnik elektryczny zamontowano poprzecznie w przedniej części nadwozia. Jego 85 kW (116 KM) mocy maksymalnej (60 kW mocy długotrwałej) i moment obrotowy 270 Nm (160 Nm przy długotrwałym obciążeniu) są przesyłane na przednie koła przez jednostopniową przekładnię.

Studyjne auto Audi przejeżdża w europejskim cyklu jazdy 200 km. Ładowanie akumulatora do pełna prądem 400 V trwa około 1,5 godziny, w przypadku prądu ogólnie dostępnego w gospodarstwach domowych 230 V ładowanie trwa około czerech godzin. Audi A2 concept jest już przystosowane do nowej techniki bezkontaktowego ładowania (Audi Wireless Charging).

Prototyp waży mniej niż 1150 kilogramów. Ta niewielka masa to przede wszystkim zasługa karoserii, która prezentuje najnowszy poziom technologii ultralekkich konstrukcji Audi. W A2 concept połączono po raz pierwszy ASF z mieszaną konstrukcją wielomateriałową, w której łączone są ze sobą różne materiały. W tym przypadku najważniejsze części nadwozia wykonano z aluminium, części dodatkowe z tworzywa sztucznego wzmacnianego włóknem węglowym (CFK).

Audi A2 concept jest dynamicznym samochodem. Przyspiesza od zera do 100 km/h w 9,3 sekundy, jego maksymalna prędkość została ograniczona do 150 km/h, bowiem większa prędkość wpłynęłaby niekorzystnie na zasięg. Zawieszenie z kolumnami McPhersona z przodu i tylna oś z wahaczami zespolonymi gwarantują bardzo dobre zachowanie się na drodze. Układ kierowniczy i hamulce pracują czysto elektrycznie (steer-by-wire i brake-by-wire), obywają się bez mechanicznego lub hydraulicznego połączenia z kierownicą czy pedałem.

18-calowe obręcze są wykonane w tak zwanej technologii Cladding – obręcze podstawowe wykonano ze stopu metali lekkich, obręcze zewnętrzne są wykonywane oddzielnie i łączone ze sobą, co znacznie zmniejsza ilość potrzebnego materiału. Ta nowa hybrydowa technologia, stosowana przez Audi już w kilku seryjnych modelach, pozwala zmniejszyć masę każdego koła o około dwa kilogramy. Obręcze A2 concept łączą opracowaną dla rodziny e-tron stylistykę z lamelami, z klasycznymi ramionami obręczy znanymi z innych modeli Audi.

 

źródło: Audi

Komentarze