500L - Design samochodu według Fiata
Niedługo po światowej premierze nowego Fiata 500L na genewskim Salonie Samochodowym 2012,
kulisy powstania tego samochodu odkrywa publikacja „500L: a Fiat Design Approach" (500L: Design samochodu według Fiata). Jest to ekskluzywne wydawnictwo, dzięki któremu można zgłębić sens oraz motywacje decydujące o realizacji tego projektu.
Istnieje wspólny wątek w historii firmy Fiat, który łączy różne, historyczne momenty i zdarzenia: na kształt długiej podróży, której fascynujący charakter nadali uczestniczący w niej ludzie o niezwykłej osobowości, głębokiej wrażliwości, umiejący wpisać się w historię motoryzacji i czerpać z jej dorobku i tradycji.
Począwszy od Dantego Giacosa, aż do nowego nurtu przyjętego przez Fiat Design pod kierownictwem Roberto Giolito, obserwujemy widoczne i konsekwentne zaangażowanie w tworzenie produktów o nieograniczonym bogactwie technicznym i stylistycznym, ale przede wszystkim charakteryzujących się szczególnym „powołaniem do inwencji", uznawanym za najważniejszy przyczynek do sukcesów włoskiego wzornictwa w skali światowej.
Historia się powtarza. Od Fiata Multipla 600 z roku 1956, któremu „swoisty hołd składa" 500L, przejmując niektóre uniwersalne walory pierwowzoru ale i zachowując jego szczególny „dziedziczny" pierwiastek, do „Pięćsetki" w roku 1957; od Fiata 127 z roku 1972 do pierwszej Pandy 1980 i od Fiata Uno 1983 do unikalnej stylistycznie Multipli z 1998 roku.
Te przełomowe i niezwykle innowacyjne osiągnięcia tych lat zapisały się powszechnie i na zawsze, jako kamienie milowe tworzące tożsamość marki Fiat.
Droga realizacji projektu „500", która dla Fiata oznaczała istotny etap w kształtowaniu własnego stylu, znajduje obecnie naturalną i logiczną kontynuację w postaci wielofunkcyjnego samochodu Fiat 500L, budzącego żywe zainteresowanie publiczności, również co do perspektyw rozwoju całej gamy modelowej w przyszłości. Rozpoznawalna bez trudu „fizjonomia" Fiata 500L, akcentowana przez pozbawioną ostrych krawędzi i napiętych linii, wygładzoną bryłę nadwozia, przywodzi na myśl wartości semantyczne i kojarzy się z samochodem o „pacyfistycznym" charakterze i nieagresywnej formie, wzbudzającym sympatię i wiarę w harmonijne i „pokojowe współistnienie", zarówno w środowisku miejskim, jak i naturalnym.
Projekt 500L.
Fiat 500L jest zwieńczeniem historii, w czasie której zespół jego projektantów stawiał czoła problematyce znalezienia odpowiednich technologii, realizacji strategii marki oraz badaniom nad stopniem zadowolenia Klientów, obecnie i w przyszłości. Należało także wyjść poza zwyczajową relację forma-funkcjonalność, by w centrum uwagi znalazł się użytkownik samochodu i jego potrzeby.
Mając przed oczami Fiata 500L nietrudno więc zrozumieć, że to właśnie dążenie do unikalności stylu i funkcjonalność, leżą u podstaw tego projektu, nadając mu własny i niepowtarzalny charakter. Ważnym celem jest także kontynuacja procesu identyfikacji marki tak, aby na fali sukcesu nowej „Pięćsetki", odnieść dużą popularność na rynku.