X
TA STRONA UŻYWA COOKIE. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz zablokować pliki cookie w przeglądarce. Pliki cookie są wykorzystywane przez reklamodawców oraz do celów statystycznych.

50 lat Renault 8 - historia samochodów Renault

4,40 zł
4,75 zł
4,19 zł
1,92 zł
2012-06-28
Strona główna -> Renault -> 8

50 lat Renault 8

W czerwcu 2012 roku minęło pół wieku od premiery Renault 8. Następca modelu 4 CV zdobył wielką popularność na wszystkich kontynentach.

W wersji Gordini auto osiągnęło liczne sukcesy sportowe. W ciągu 14 lat w kilkunastu krajach wyprodukowano ponad 1,3 miliona egzemplarzy.

W 1956 roku prezes Renault Pierre Dreyfus zdecydował o rozpoczęciu prac nad nowymi modelami, które w przyszłości miały zastąpić popularne 4 CV i Dauphine. Obydwa auta odniosły sukces na rynkach całego świata. Renault 4 CV, budowane na licencji przez firmę Hino Motors, zmotoryzowało Japonię. Produkcję Dauphine uruchomiono w Argentynie, Brazylii, Hiszpanii, Meksyku i kilku innych krajach. W 1959 roku Alfa Romeo rozpoczęło montaż licencyjnej wersji o nazwie Tipo 1090/Ondine.

 

Spośród wielu projektów zarząd Regie Nationale Renault zatwierdził do dalszego rozwoju dwa. Projekt 1120, czyli późniejsze Renault R3/R4 z przednim napędem i silnikiem umieszczonym z przodu wyróżniał się funkcjonalnym nadwoziem z dużymi drzwiami-klapą z tyłu i był prekursorem współczesnych hatchbacków. Drugi z projektów, oznaczony wewnętrznym kodem 1130, był samochodem z jednostką napędową z tyłu i tylnym napędem, jak w przypadku 4 CV i Dauphine. Warto dodać, że u schyłku lat 50. archaiczna dziś koncepcja samochodu z silnikiem umieszczonym z tyłu i tylnym napędem święciła triumfy. Trend dotyczył nie tylko aut małolitrażowych, konserwatywni Amerykanie wprowadzili Chevroleta Corvair z 6-cylindrowym „bokserem” o pojemności 2,3 litra. Jednostkę napędową z tyłu montowali producenci japońscy (Subaru), niemieccy (NSU, VW) i włoscy (Autobianchi, Fiat). Także francuski konkurent SIMCA pracował nad prototypem modelu 1000.

Philippe Charbonneaux (1917-98) wykonał pierwsze szkice do projektu 1130. Szef działu projektowania nadwozi Service Style Automobile Renault przewidywał zmianę trendów w stylistyce nadwozi i nie pomylił się. Po obłych, „pontonowych” formach, nastąpił czas kanciastych, pudełkowatych karoserii. W Projekcie 1130 uczestniczyli także inżynierowie Robert Barthoud oraz Gaston Juchet, utalentowany absolwent politechniki École Centrale Paris. Nie było tajemnicą, że przy wyborze auta rodzinnego decydujący głos miały panie, które same także coraz częściej kupowały nowe samochody. Podobnie jak w przypadku Dauphine, konsultantem Renault przy doborze kolorystki nadwozia i tapicerki był paryski projektant i ekspert w dziedzinie wzornictwa, Paul Marrot. W Projekcie 1130 wykorzystano liczne elementy z Dauphine oraz z Caravelle/Floride. Pod koniec 1959 roku wykonano już pierwszy prototyp.

Kolejne egzemplarze przejechały ponad 1,2 miliona kilometrów w różnych warunkach drogowych i klimatycznych. Auta testowano zarówno w Finlandii, na bezdrożach Afryki, w stanie Minnesota (USA), w okolicach Larissy (Grecja) oraz w równikowym klimacie Gwinei Francuskiej. W ośrodku badawczym Lardy przeprowadzono liczne testy zderzeniowe i próby wytrzymałościowe nadwozia.

Debiut głównego rywala (SIMCA 1000) w lipcu 1961 roku i zakończenie produkcji 4 CV we Francji przyspieszyły działania inżynierów Renault. Kilka miesięcy później przedseryjne egzemplarze opuściły taśmę zakładów we Flins. Oficjalna prezentacja Renault R8 odbyła się 16 czerwca 1962 roku.

« < 1 2 3 4 > »

Komentarze