X
TA STRONA UŻYWA COOKIE. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz zablokować pliki cookie w przeglądarce. Pliki cookie są wykorzystywane przez reklamodawców oraz do celów statystycznych.

25-lecie BMW 750i, dane technicze i historia

2012-11-06
Strona główna -> BMW -> Serii 7 -> E32 (1987-1995)

Trzecia limuzyna BMW z silnikiem V12: 760i z wtryskiem bezpośrednim i aktywnym układem jezdnym. BMW 750i nadal cieszyło się wzięciem. Pierwsze dwie generacje BMW 750i/Li z silnikiem dwunastocylindrowym wyprodukowane zostały dokładnie w 73 776 egzemplarzach, a jesienią 2001 r. zaprezentowane zostało kolejne BMW serii 7. Dzięki typowym zaletom BMW szybko zyskało pozycję trendsettera w klasie samochodów luksusowych. Nowatorska, intuicyjna koncepcja obsługi iDrive oraz charyzmatyczna stylistyka umocniły pozycję BMW jako lidera w zakresie nowych technologii i innowacji. Pod koniec 2002 r. funkcję flagowego modelu przejęła znów jednostka dwunastocylindrowa: 760i/Li. Silnik V12 miał moc 445 KM i pojemność 6,0 l. Bogactwo najbardziej zaawansowanych rozwiązań w układzie napędowym oraz szlachetne wyposażenie plasowały te topowe modele w ścisłej czołówce motoryzacji. Najbardziej prominentnym przykładem tego była jednostka dwunastocylindrowa – pierwszy na świecie silnik V12 z wtryskiem bezpośrednim. Jednostka ta wykonana była w układzie czterozaworowym i wyposażona była w płynną regulację zaworów VALVETRONIC. Żadna inna limuzyna w tej klasie samochodów nie dawała klientom takich możliwości indywidualizacji auta. Pełne wyposażenie oferowało silnik dwunastocylindrowy, sześciobiegową skrzynię automatyczną, aktywny układ jezdny Dynamic Drive, elektroniczną kontrolę amortyzatorów EDC-K i pneumatyczne zawieszenie osi tylnej.

Nowe BMW 760i/760Li: oczywiście silnik dwunastocylindrowy stanowi koronację również aktualnego BMW serii 7. Jednostka o wewnętrznym symbolu N74 stworzona została całkowicie od podstaw w roku 2009. Technologia BMW TwinPower Turbo, bezpośredni wtrysk benzyny oraz płynna regulacja wałka rozrządu poprzez układ Double VANOS sprawiają, że V12 jest wzorcem nie tylko w zakresie kultury pracy, ale wyróżnia się też wydajnością.

Konstruktorom silnika udało się znaleźć idealną pojemność cylindra wynoszącą 497,7 cm3. Średnica 89 mm i skok 80 mm daje stosunek obu parametrów wynoszący 0,9. Turbodoładowany silnik (stopień sprężania 10,0:1) czerpie z pojemności 5972 cm3 moc 400 kW/544 KM przy 5250 obr/min. Maksymalny moment obrotowy 750 Nm uzyskiwany jest w zakresie od 1500 do 5000 obr/min.

Dzięki temu BMW 760i w połączeniu ze standardową 8-stopniową skrzynią automatyczną przyspiesza do setki w  4,6 s, a jego prędkość maksymalna jest ograniczona elektronicznie do 250 km/h. Mimo to średnie zużycie paliwa wynosi tylko 12,8 l na 100 km, co odpowiada emisji CO2 na poziomie 299 g/km.

Wszystkie cechy konstrukcyjne aluminiowego kadłuba silnika zaprojektowane zostały pod kątem uzyskania maksymalnej sztywności przy jednoczesnej optymalizacji masy. Przykład: tzw. konstrukcja „closed deck” polegająca na połączeniu śrubowym głowicy cylindrów aż po spód skrzyni korbowej zapewnia maksymalną stabilność. Pod względem właściwości wibracyjnych silnik V12 z rzędami cylindrów ustawionymi względem siebie pod kątem 60° jest tak blisko ideału, jak żadna inna jednostka napędowa.

« < 1 2 3 4 5 6 7 > »

Komentarze