X
TA STRONA UŻYWA COOKIE. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz zablokować pliki cookie w przeglądarce. Pliki cookie są wykorzystywane przez reklamodawców oraz do celów statystycznych.

25-lecie BMW 750i, dane technicze i historia

2012-11-06
Strona główna -> BMW -> Serii 7 -> E32 (1987-1995)

Na taką luksusową limuzynę czekali nie tylko żarliwi zwolennicy marki BMW. Handlowcy przyjęli ponad 3000 zamówień jeszcze przed oficjalną premierą BMW 750i. Zaledwie dziesięć miesięcy po wejściu na rynek nowego BMW serii 7 w ofercie pojawił się flagowy model z silnikiem dwunastocylindrowym. Obie warianty 750i oraz wersja przedłużona 750iL prezentowały pod każdym względem klasę samą w sobie: całkowicie nowy samochód przekonujący zarówno w detalach, jak i w całości tworzył harmonijną jedność z silnikiem o unikalnej mocy i kulturze pracy. BMW 750i nie wypierało się bynajmniej swojego bliskiego pokrewieństwa ze swoimi sześciocylindrowymi odpowiednikami, BMW 730i oraz 735i. Ponadczasowa, nowoczesna, elegancko, ale bez udziwnień zaprojektowana limuzyna emanowała dystyngowaną, a przy tym sportową elegancją nowej serii 7. Flagowy model wyróżniały jednak pewne drobne, ale szlachetne szczegóły.

Znak rozpoznawczy: szeroka atrapa chłodnicy i prostokątne końcówki rur wydechowych. Szczególnie charakterystyczny był przód modelu dwunastocylindrowego: atrapa chłodnicy BMW i kopuła na masce silnika były znacznie szersze ze względu na większe zapotrzebowanie silnika na chłodzenie, co dodatkowo podkreślało dynamiczną elegancję tego auta. Dwunasto- i sześciocylindrowe BMW serii 7 można było też łatwo odróżnić po końcówkach rur wydechowych. W BMW 750i miały one prostokątny kształt i nawiązywały do kształtu atrapy chłodnicy.

Wytwornie i elegancko prezentowała się wersja przedłużona 750i. Nie była ona po prostu tylko dłuższa o 114 mm;  jej karoseria miała ogólnie jeszcze bardziej szlachetną linię i – co najważniejsze – umożliwiała jeszcze wygodniejsze wsiadanie i wysiadanie oraz jeszcze więcej miejsca na tylnych siedzeniach. W tym celu karoserię przedłużono w obszarze tylnych drzwi, pozostawiając przód i tył w niezmienionym stanie. Istotną korzyścią tego rozwiązania był niemal niezmieniony rozkład masy na oś przednią i tylną. Wersja przedłużona miała też doskonałe właściwości jezdne BMW serii 7. Miała ona również wszystkie inne potwierdzone przez znawców materii cechy nowego BMW serii 7: przestronność luksusowej limuzyny połączoną ze zwinnością samochodu kompaktowego – radość z jazdy była więc także w tym modelu na pierwszym planie.

BMW 750iL: wersja przedłużona o nieprzeciętnym komforcie. Wyposażenie BMW 750i wyznaczało zupełnie nowe standardy. Wiele funkcji bazujących na nowoczesnej elektronice BMW serii 7 miało unikalny charakter. BMW 750i wyposażone było standardowo w czterobiegową skrzynię automatyczną, na osi tylnej również standardowa regulacja poziomu zawieszenia gwarantowała niezmienny prześwit niezależnie od obciążenia, a nad całym pojazdem czuwał komputer pokładowy. Nowością była też funkcja Servotronic. Najważniejszą zaletą tego układu kierowniczego była możliwość dostosowania siły wspomagania do prędkości jazdy. W konwencjonalnych układach hydraulicznych wspomaganie zależało od obrotów silnika. Nowe elektroniczne sterowanie wspomagania działające wyłącznie w zależności od prędkości jazdy umożliwiało większy zakres siły wspomagania. Podczas postoju kierownicę można było obracać dosłownie jednym palcem, a przy wyższych prędkościach układ zapewniał bezpośrednie wyczucie drogi, jakiego można było doświadczyć tylko w układach kierowniczych o wybitnie sportowym charakterze. Listę wyposażenia uzupełniały szczegóły, takie jak nowe wysokociśnieniowe spryskiwacze wszystkich reflektorów, układ intensywnego czyszczenia przedniej szyby oraz zamek centralny na podczerwień.

« < 1 2 3 4 5 6 7 > »

Komentarze