X
TA STRONA UŻYWA COOKIE. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz zablokować pliki cookie w przeglądarce. Pliki cookie są wykorzystywane przez reklamodawców oraz do celów statystycznych.

25-lecie BMW 750i, dane technicze i historia

2012-11-06
Strona główna -> BMW -> Serii 7 -> E32 (1987-1995)

25-lecie BMW 750i

Nowe standardy w klasie aut luksusowych. To nie było żadne zaskoczenie: gdy w roku 1986 BMW zaprezentowało drugą generację BMW serii 7,

prasa motoryzacyjna jednym głosem zachwycała się dwiema topowymi limuzynami wyposażonymi w imponujące 6-cylindrowe silniki rzędowe. Wiadomo też było, że BMW miało w swoim flagowym modelu coś jeszcze w zanadrzu: luksusową limuzynę z silnikiem dwunastocylindrowym, jakiej nie było w Niemczech od dobrych pięćdziesięciu lat.

Oczekiwania były więc ogromne, a niektóre detale techniczne ujawnione przez BMW dodatkowo podgrzewały atmosferę. „W przyszłości BMW chce korzystać z doświadczeń w budowie samolotów: dwunastocylindrowy model BMW serii 7, którego debiut na rynku spodziewany jest w lipcu 1987 r., ma mieć podobnie jak w samolotach wiele zdublowanych układów” – donosił pewien magazyn we wrześniu 1986 r. „Jednostka napędowa wyposażona jest w dwie sondy lambda i nawet przy utracie połowy mocy, tylko na sześciu cylindrach, byłaby w stanie rozwijać prędkość powyżej 200 km/h.” W końcu, jak twierdził ówczesny szef działu projektów w BMW, „daliśmy inżynierom wolną rękę, by mogli włożyć do tego auta wszystko, co tylko dobre i drogie”.

Spekulacje na temat mocy przyszłego topowego silnika mnożyły się bez ustanku. Wokół auta krążyło wiele plotek: „BMW kładzie nacisk na ekskluzywność i aurę tajemniczości. Firma robi wszystko, aby przy homologacji nie musieć ujawniać mocy silnika. Tę informację chcą zastąpić wskazówką, że silnik jest wystarczający, aby zapewnić odpowiedni napęd dla tego auta.”

W lutym 1987 r. BMW zamknęło wszelkie przypuszczenia i domysły, publikując dane techniczne dwunastocylindrowego silnika BMW 750i, którego światowa premiera miała mieć miejsce miesiąc później na Salonie Samochodowym w Genewie. Jednostka zaprojektowana od podstaw na nowo miała moc 300 KM i pięć litrów pojemności. Nowe standardy w budowie silników wyznaczała nie tylko pod względem kultury pracy i poziomu hałasu, ale też pod względem relacji mocy do zużycia paliwa. Rezultat ten osiągnięto poprzez zastosowanie najnowszych technologii i konsekwentną realizację innowacyjnych rozwiązań. Krótko mówiąc, dwunastocylindrowy silnik BMW 750i powstał przy założeniu stworzenia w klasie samochodów luksusowych napędu o nowatorskim, przyszłościowym charakterze.

„Bezsprzecznie najszlachetniejszy silnik”: ponad 3000 zamówień jeszcze przed premierą. Nikt nie miał tu żadnych wątpliwości. To był „bezsprzecznie najszlachetniejszy silnik, jaki kiedykolwiek został wyprodukowany przez monachijskich specjalistów” – tak prasa specjalistyczna pisała o tej dwunastocylindrowej jednostce zaprezentowanej po raz pierwszy na Salonie Samochodowym w Genewie. Kompaktowy zespół składający się z silnika V12, skrzyni biegów i osi przedniej działał na rzesze zwiedzających jak magnes. Na tablicy świetlnej można było przeczytać o zaletach tego majstersztyku, na przykład „niesamowita moc przy aksamitnej pracy”, co ilustrować miało zdjęcie monety, która postawiona na sztorc na pracującym silniku nie przewraca się.

« < 1 2 3 4 5 6 7 > »

Komentarze