X
TA STRONA UŻYWA COOKIE. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz zablokować pliki cookie w przeglądarce. Pliki cookie są wykorzystywane przez reklamodawców oraz do celów statystycznych.

20 lat Renault Twingo

2013-06-05
Strona główna -> Renault -> Twingo -> 1 (1993-2007)

Hale zakładu we Flins opuściła seria kilkuset wozów przedseryjnych. Seryjna produkcja we Flins oraz sprzedaż Renault Twingo rozpoczęła się w kwietniu 1993 roku. Wówczas segment A stanowił 10% rynku, po wprowadzeniu Twingo, w ciągu roku zwiększył się do 11,2%. Renault Twingo wzbudzało sympatię i wyróżniało się oryginalnym stylem. Awangardowa karoseria kryła tradycyjną, dobrze sprawdzoną już technikę. Początkowo model dostępny był wyłącznie z benzynowym silnikiem C3G o pojemności 1239 ccm i mocy 54 KM przy 5300 obr./min. Rozrząd był napędzany za pomocą łańcucha. Jednostka serii Cléon sprawdziła się już w wielu modelach, m.in. w Super 5. W Twingo zasilał ją jednopunktowy wtrysk paliwa Marelli Magnetti. Standardem była 5-biegowa skrzynia manualna. W przednim niezależnym zawieszeniu zastosowano kolumny resorujące McPhersona, z tyłu – belkę skrętną. Masa własna wynosiła 790 kg. Renault Twingo 1.2 rozwijało prędkość 151 km/h, a od 0 do 100 km/h przyspieszało w ciągu 14 sekund. Średnie spalanie wynosiło ok. 6,8 l/100 km. Zbiornik paliwa mieścił 40 litrów. Wszystkie egzemplarze wyposażono w katalizator. Seryjnie pojazd wyposażono w opony o wymiarze 145/70SR13 na stalowych obręczach. Później ofertę wzbogacono o gamę obręczy z lekkich stopów oraz elektrycznie podnoszone szyby, klimatyzację i skórzaną tapicerkę.

Renault udowodniło, że klient segmentu A nie musi rezygnować z udogodnień dostępnych dotychczas wyłącznie w większych i droższych pojazdach. W listopadzie 1993 roku po drogach Europy jeździło już 100 tys. egzemplarzy Twingo. Uruchomiono również produkcję w Valladolid (Hiszpania). Pojazdy przeznaczone na rynki Ameryki Południowej pochodziły w kolumbijskiej wytwórni SOFASA w Envigado.

W czerwcu 1994 zmieniono gamę kolorystyczną, wprowadzając nowe odcienie. Turkusowe elementy wnętrza zastąpiono granatowymi. Za dopłatą układ hamulcowy wyposażono w system ABS. Jesienią 1994 roku na Salonie Samochodowym w Paryżu debiutowało Twingo Easy z półautomatyczną skrzynią biegów, bez pedału sprzęgła. Nowością była linia wyposażeniowa Pack z elektrycznie sterowanymi szybami i lusterkami oraz centralnym zamkiem z pilotem systemu Renault PLIP, sterowanym na podczerwień. We Francji i na kilku wybranych rynkach oferowano 2-osobowe kombi Renault Twingo Société dla firm. W 1995 roku pojawiła się seria limitowana Kenzo, dostępna z aluminiowymi obręczami, montowanymi na oponach o średnicy 14 cali. Oferowano ją w dwóch metalizowanych odcieniach czerwieni i błękitu. W połowie dekady Renault zaprezentowało kilka nowych wersji specjalnych, jak np. wyposażona w manualną klimatyzację Alizé oraz Benetton Edition. W lipcu 1996 roku wprowadzono jednostkę D7F o pojemności 1149 ccm i mocy 60 KM, zasilaną wielopunktowym wtryskiem paliwa. Nowością była trójstopniowa skrzynia automatyczna Twingomatic. Modele na rok 1997 oferowano już z nową tapicerką i gamą lakierów oraz seryjnym airbagiem kierowcy, nieco później dodano także poduszkę powietrzną dla pasażera.

Od chwili wprowadzenia na rynek Renault Twingo były obecne także w Polsce. W 1996 roku oferowano dedykowaną na nasz rynek serię Zet z wyposażeniem odpowiadającym opcji Pack. W połowie dekady polscy klienci zakupili 931 egzemplarzy Twingo, co oznaczało 8. miejsce w klasie. Dużą popularnością model cieszył się w Szwajcarii, gdzie klienci chętnie zamawiali np. klimatyzacje, odsuwany dach czy też skórzaną tapicerkę. Rekordy popularności pojazd bił także w Austrii, Belgii, Holandii oraz we Włoszech. 30 czerwca 1997 roku zakład we Flins opuścił milionowy egzemplarz Twingo.

W kolejnych latach gamę uzupełni kilkanaście wersji specjalnych i limitowanych, jak Helios z dużym szklanym dachem, Liberty oraz seria Look. Poza odsuwanym dachem ze stali, w wybranych odmianach montowano także zwijany dach z impregnowanej tkaniny, tzw. rolldach. Twingo z roku modelowego 1999 posiadało już 4 poduszki powietrzne oraz 3 zagłówki na tylnej kanapie. Jesienią 2000 roku przeprowadzono pierwszy lifting nadwozia. Renault Twingo 1.2 16V rozwijało prędkość maksymalną 168 km/h. Przyspieszenie 0-100 km/h trwało zaledwie 11 sekund. Najmniejsze Renault zyskało na dynamice, nie tracąc jednak innej, ważnej zalety – niskiego zużycia paliwa. W cyklu miejskim mały szesnastozaworowiec zużywał 7,6 l/100 m, 5,8 l/100 km w cyklu mieszanym i 4,8 l/100 km poza miastem. Do seryjnego wyposażenia Twingo wprowadzono EBV – system zwiększający ciśnienie w układzie hamulcowym podczas awaryjnego hamowania. Nowością było elektrohydraulicze wspomaganie kierownicy. Zmiany dotyczyły również systemu oznaczeń.

« < 1 2 3 > »

Komentarze